You can not select more than 25 topics
Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
240 lines
8.6 KiB
240 lines
8.6 KiB
% Options for packages loaded elsewhere
|
|
\PassOptionsToPackage{unicode}{hyperref}
|
|
\PassOptionsToPackage{hyphens}{url}
|
|
%
|
|
\documentclass[
|
|
]{article}
|
|
\usepackage{lmodern}
|
|
\usepackage{amssymb,amsmath}
|
|
\usepackage{ifxetex,ifluatex}
|
|
\ifnum 0\ifxetex 1\fi\ifluatex 1\fi=0 % if pdftex
|
|
\usepackage[T1]{fontenc}
|
|
\usepackage[utf8]{inputenc}
|
|
\usepackage{textcomp} % provide euro and other symbols
|
|
\else % if luatex or xetex
|
|
\usepackage{unicode-math}
|
|
\defaultfontfeatures{Scale=MatchLowercase}
|
|
\defaultfontfeatures[\rmfamily]{Ligatures=TeX,Scale=1}
|
|
\fi
|
|
% Use upquote if available, for straight quotes in verbatim environments
|
|
\IfFileExists{upquote.sty}{\usepackage{upquote}}{}
|
|
\IfFileExists{microtype.sty}{% use microtype if available
|
|
\usepackage[]{microtype}
|
|
\UseMicrotypeSet[protrusion]{basicmath} % disable protrusion for tt fonts
|
|
}{}
|
|
\makeatletter
|
|
\@ifundefined{KOMAClassName}{% if non-KOMA class
|
|
\IfFileExists{parskip.sty}{%
|
|
\usepackage{parskip}
|
|
}{% else
|
|
\setlength{\parindent}{0pt}
|
|
\setlength{\parskip}{6pt plus 2pt minus 1pt}}
|
|
}{% if KOMA class
|
|
\KOMAoptions{parskip=half}}
|
|
\makeatother
|
|
\usepackage{xcolor}
|
|
\IfFileExists{xurl.sty}{\usepackage{xurl}}{} % add URL line breaks if available
|
|
\IfFileExists{bookmark.sty}{\usepackage{bookmark}}{\usepackage{hyperref}}
|
|
\hypersetup{
|
|
pdftitle={Uzaktan Eğitim Hakkında},
|
|
hidelinks,
|
|
pdfcreator={LaTeX via pandoc}}
|
|
\urlstyle{same} % disable monospaced font for URLs
|
|
\usepackage[normalem]{ulem}
|
|
% Avoid problems with \sout in headers with hyperref
|
|
\pdfstringdefDisableCommands{\renewcommand{\sout}{}}
|
|
\setlength{\emergencystretch}{3em} % prevent overfull lines
|
|
\providecommand{\tightlist}{%
|
|
\setlength{\itemsep}{0pt}\setlength{\parskip}{0pt}}
|
|
\setcounter{secnumdepth}{-\maxdimen} % remove section numbering
|
|
|
|
\title{Uzaktan Eğitim Hakkında}
|
|
\author{}
|
|
\date{}
|
|
|
|
\begin{document}
|
|
\maketitle
|
|
|
|
\begin{quote}
|
|
\emph{Gunumuz teknolojisiyle birlikte evde kalmamiz gereken bu surecte,
|
|
mevcut isleyen kurum ve kuruluslarin isleyis modellerinin internet
|
|
ortamina adaptasyonunda yasanan acele ve telasla birlikte karar
|
|
mercilerinin teknolojik okur-yazarlik seviyelerinin yetersizliginden
|
|
dolayi kararlar neden olabilecekleri sonuclar goz onunde bulundurulmadan
|
|
aliniyor.}
|
|
\end{quote}
|
|
|
|
\hypertarget{giris}{%
|
|
\section{Giris}\label{giris}}
|
|
|
|
Dunya genelinde yasanan Covid-19 salgini kapsaminda 2020 Bahar Doneminde
|
|
egitimin kesilmemesi adina okul ve ulke genelinde uzaktan egitim
|
|
modeline geciste, farkli derslerde birbirinden farkli uzaktan egitim ve
|
|
uzaktan sinav yontemleri deneniyor.
|
|
|
|
ODTU Ozgur Yazilim Toplulugu olarak uzaktan egitimde kullanilan
|
|
yontemlerin basarili olarak degerlendirilebilmesinde
|
|
\textbf{ogrencilerin tamami icin erisilebilir ve ozgur} olmasini sart
|
|
olarak goruyoruz. Bu baglamda ``ozgurluk'' kelimesinden anlasilmasi
|
|
gerekenin "kullanilan araclarin kullanicilarina
|
|
\href{https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.tr.html}{4 temel ozgurlugu
|
|
saglamasi}\emph{{[}1{]}} oldugunu belirtmek isteriz.
|
|
|
|
\begin{enumerate}
|
|
\def\labelenumi{\arabic{enumi}.}
|
|
\setcounter{enumi}{-1}
|
|
\tightlist
|
|
\item
|
|
Herhangi bir amaç için programı istediğiniz gibi çalıştırma özgürlüğü.
|
|
\emph{(Kullan)}
|
|
\end{enumerate}
|
|
|
|
\begin{quote}
|
|
\emph{Programı istediğiniz gibi çalıştırma özgürlüğü, onu
|
|
çalıştırmanızın yasaklanmadığı veya durdurulmadığı anlamına gelir. Bu
|
|
programın, ister herhangi bir ortamda teknik yönden işlevli olsun,
|
|
isterse de herhangi bir belirli hesaplama faaliyeti olsun, hangi
|
|
işlevsellikleri barındırdığından bağımsızdır. Herkes icin
|
|
erisilebilirligin saglanabilmesi adina kullanma ozgurlugu sarttir.}
|
|
\end{quote}
|
|
|
|
\begin{enumerate}
|
|
\def\labelenumi{\arabic{enumi}.}
|
|
\tightlist
|
|
\item
|
|
Programın kaynak kodunu inceleme ve değiştirme özgürlüğü.
|
|
\emph{(Arastir)}
|
|
\end{enumerate}
|
|
|
|
\begin{quote}
|
|
\emph{Kaynak kodunun erisilebilirligi, kullanicilara programin nasil
|
|
calistigini çalışabilmelerini ve hatta değiştirebilmelerini saglar.
|
|
Elinizde kaynak kodu bulunmuyorsa ve sadece calistirilabilir bicim varsa
|
|
programın bu biçimde calisilabilmesi, kavranması ve değiştirilmesi
|
|
çekilmez bir şekilde zordur.}
|
|
\end{quote}
|
|
|
|
\begin{quote}
|
|
\emph{Kullanıcılar programı denetlemezse, program kullanıcıları
|
|
denetler. Özel mülk bir yazılım söz konusu olduğunda, programı
|
|
denetleyen programın geliştiricisi veya ``sahibi'' gibi bir varlık her
|
|
zaman vardır, ve bu sayede kullanıcıları üzerinde bir yetki kullanır.
|
|
{[}2{]}}
|
|
\end{quote}
|
|
|
|
\begin{enumerate}
|
|
\def\labelenumi{\arabic{enumi}.}
|
|
\setcounter{enumi}{1}
|
|
\item
|
|
Programin kopyalarini yeniden dagitma ozgurlugu. \emph{(Paylas)}
|
|
\item
|
|
Degistirilmis surumleri dagitma ozgurlugu. \emph{(Gelistir)}
|
|
\end{enumerate}
|
|
|
|
\begin{quote}
|
|
\emph{Dağıtım özgürlüğü (2 ve 3 nolu özgürlükler) kopyaları, ister
|
|
değiştirerek ister değiştirmeden olsun, ister bedelsiz ister belirli bir
|
|
bedel karsiliginda olsun, herhangi bir yerdeki herhangi bir kişiye
|
|
yeniden dağıtma özgürlüğü ister anlamına gelir. Bunları yapmakta özgür
|
|
olmak demek, (başka şeylerin yanında) bunları yapmak için başkasından
|
|
izin almak veya birine bir ücret ödemek zorunda olmadığınız anlamına
|
|
gelir. {[}1{]}}
|
|
\end{quote}
|
|
|
|
\begin{quote}
|
|
\emph{Özgür olmayan yazılım olarak da adlandırılan özel mülk yazılım;
|
|
kullanıcıların özgürlüğüne ve topluluğa saygı duymayan yazılımlar
|
|
anlamına gelir. Özel mülk bir program, geliştiricisinin veya sahibinin
|
|
kullanıcıları üzerinde bir iktidar kurmasına yol açar. Bu iktidar özünde
|
|
bir adaletsizliktir. {[}3{]}}
|
|
\end{quote}
|
|
|
|
\hypertarget{dersler}{%
|
|
\section{Dersler}\label{dersler}}
|
|
|
|
\textbf{Oncelikle uzaktan egitim surecinde, derslere devam edilebilmesi
|
|
icin universitemiz hocalari ve asistanlari tarafindan cesitli egitim
|
|
materyalleri hazirlanmasinda gosterilen caba ve ozveri icin onlara
|
|
tesekkur etmek isteriz.}
|
|
|
|
Dersler ve kullanilabilir ders iceriklerinin elektronik ortamda
|
|
|
|
Bu kaynaklara ek olarak sinif derslerinin egitimde video konferans
|
|
|
|
\hypertarget{sinavlar}{%
|
|
\section{Sinavlar}\label{sinavlar}}
|
|
|
|
\hypertarget{safe-exam-browser}{%
|
|
\subsection{Safe Exam Browser}\label{safe-exam-browser}}
|
|
|
|
\emph{EPE} (English Proficiency Exam) ve bir cok derste sinavlarin
|
|
\emph{SEB} (Safe Exam Browser) uzerinden yapilacak olmasi. Ogrencilerin
|
|
tamaminin erisemedigi araclarin kullanilmasina yol acmaktadir.
|
|
Universitemiz web sitesinde \emph{SEB} uygulamasinin kurulum
|
|
talimatlarinin verildigi
|
|
``\href{https://faq.cc.metu.edu.tr/faq/how-can-i-join-exam-safe-exam-browser}{How
|
|
can I join an exam with Safe Exam Browser?}'' baslik hazirlanirken fark
|
|
edilmesi gereken:
|
|
|
|
Okulumuz tarafından talep üzerine \emph{Windows lisansı} verilmesine
|
|
rağmen özel mülk/kapalı işletim sistemi müşterisi/kullanıcısı olmanın
|
|
dayatılması sadece belirli marka kullanicilarina egitim ayricaligi
|
|
sunmakla kalmayip ayni zamanda denetim toplumuna evrildigimizin
|
|
bilincinde olan, kisisel verilerin islenmesine karsi duyarlilik gosteren
|
|
ve ozel hayatin gizliligine deger veren bireyleri sistemin disina
|
|
atmaktadir.
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
\item
|
|
Uygulamanın \emph{GNU/Linux} ve \emph{Android} desteğinin bulunmaması,
|
|
sadece özel mülk/kapalı işletim sistemi (\emph{Windows}, \emph{MacOS},
|
|
\emph{iOS}) musterileri/kullanicilari tarafindan erisilebilir olmasi
|
|
\textbf{eğitimde fırsat eşitliğinin önüne geçmektedir}.
|
|
\item
|
|
Kisisel verinin gizliligini ve mahremiyetini hice sayan kullanici
|
|
sozlesmelerini kabul etmeye imtina eden ogrencileri, egitim
|
|
hayatlarina devam edebilmeleri icin sozlesme imzaya mecbur birakan
|
|
egitim sistemi toplumun gelecegi adina kabul edilemez.
|
|
\sout{\textbf{edit: sozlesme kanunlari}.}
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
\hypertarget{medya-kayitli-sinavlar}{%
|
|
\subsection{Medya Kayitli Sinavlar}\label{medya-kayitli-sinavlar}}
|
|
|
|
Medya - uygun kosullarin saglanmasi - guvenligi
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
\tightlist
|
|
\item
|
|
Mikrofon
|
|
\item
|
|
2 Kamera
|
|
\item
|
|
Medyanın güvenliği
|
|
\item
|
|
Oda / Mahremiyet
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
\hypertarget{referanslar}{%
|
|
\section{Referanslar}\label{referanslar}}
|
|
|
|
\begin{enumerate}
|
|
\def\labelenumi{\arabic{enumi}.}
|
|
\tightlist
|
|
\item
|
|
\href{https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.tr.html}{Ozgur Yazilim
|
|
Nedir?} - \href{https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html}{What is
|
|
free sofware?}
|
|
\item
|
|
\href{https://www.gnu.org/philosophy/free-software-even-more-important.tr.html}{Ozgur
|
|
Yazilim Simdi Cok Daha Onemli} -
|
|
\href{https://www.gnu.org/philosophy/free-software-even-more-important.html}{Free
|
|
Software Is Even More Important Now}
|
|
\item
|
|
\href{https://www.gnu.org/proprietary/proprietary.tr.html}{Ozel Mulk
|
|
Yazilim Genellikle Kotucul Yazilimdir} -
|
|
\href{https://www.gnu.org/proprietary/proprietary.html}{Proprietary
|
|
Software Is Often Malware}
|
|
\end{enumerate}
|
|
|
|
\end{document}
|
|
|